Varför?

 

När jag mådde tillräckligt dåligt för att vara inlaggd på psyk i Skåne så gav dom mig diagnosen Borderline fast dom gjorde ingen utredning på mig. När jag kom till behandlingshemmet och fick min ADHD diagnos så hölls fokuset mest på den och lite annat. Men när jag sen flyttade upp hit så kom det igen... borderline. Fast inte bara det.. plötsligt så ansågs jag vara bipolär också... men jag är fortfarande inte utredd för att ha varken borderline eller att vara bipolär. 
Nu i helgen så uppstod det ytterligare en situation som har gjort mig besviken, ledsen och arg.. Jag skulle träffa Maria, som fick förhinder, förhinder som jag också hade ställt in för och alla andra som bryr sig om sina djur, men ändå så blir jag ledsen och besviken och arg, fast mest bara på mig själv. 
Jag har så in i bomben svårt att acceptera oförberedda ändringar i planeringen och nu har jag suttit och surat hela dagen och jag surar fortfarande! samtidigt så vet jag att jag inte har något att sura för.. AAAAAGGGGH!!!!!!! Ja, så blir jag bara ARG PÅ MIG SJÄLV!
Så nu tittade på vårdguiden om borderline/emotionellt instabil personlighetsstörning, och oddsen är inte så stora för att jag inte har det men just nu så skulle det vara en lättnad att veta! För det skulle förklara en HEL DEL. Men det måste finnas någon lösning på alla humörsvängningar.. det tar sån jävla energi från en!
Här är nio symptom från vårdguidens sida, och dom som är kursiva känner jag igen mig i mycket eller helt:
 
  • Du har svårt att hantera separationer och kan göra stora ansträngningar för att undvika sådana. I nära personliga förhållanden kan du bli krävande och lätt hamna i beroende. Du är rädd för att bli övergiven.
  • Hur du beter dig, känner dig och förhåller dig till andra kan svänga kraftigt fram och tillbaka. Du pendlar mellan intensiv beundran och nedvärdering av andra människor, framför allt i nära relationer. Andra kan uppleva dig som ombytlig och opålitlig, känslokall eller aggressiv och dra sig undan, vilket naturligtvis inte gör det lättare för dig.
  • Din känsla för vem du är och vilka värderingar, mål och planer du har kan svänga kraftigt.
  • Du är impulsiv. Det kommer till uttryck exempelvis genom missbruk av sex, alkohol, droger eller mat, vårdslöshet i trafiken eller slösaktighet med pengar.
  • Du kan ha gjort självmordsförsök eller skadar dig själv som ett sätt att hantera obehagliga känslor.
  • Dina känslor kan svänga kraftigt och snabbt. Du kan reagera med väldigt starka känslor på det som händer dig. Känslorna kan gå mot leda och tomhet, nedstämdhet och ångest eller skräckartat stegras mot katastrof och övergivenhet. Du har en tendens att agera utifrån dina känslor.
  • Du känner kronisk tomhetskänsla.
  • Du kan ha svårt att tygla känslor av ilska och kan ha problem med att du uttrycker dig aggressivt.
  • Du kan ha overklighetskänslor, utanför kroppen-upplevelser och/eller minnesluckor som inte är alkoholrelaterade. Om du upplever psykotiska episoder är de oftast korta och präglas av förföljelsetankar.

"För att diagnosen ska bli aktuell måste du uppfylla fem av ovanstående nio kriterier. Vilka svårigheter man har skiljer sig åt från person till person och har att göra med på vilka diagnoskriterier tyngdpunkten ligger.

Det är vanligt att personer med emotionellt instabil personlighetsstörning lägger all kraft de kan uppbringa på att fungera i arbete eller studier och att svårigheterna därför inte märks utåt. Ofta märks problemen framför allt i nära relationer och i svårigheter att ta hand om sig själv på ett bra sätt när man är ensam."

 

Ja, men jag är som jag är... med eller utan alla möjliga diagnoser... Orka bry sig.. 

 
 


Kommentarer
Postat av: Maria

JAG bryr mig. JAG är ledsen över Idag. JAG lär mig, varje dag nya saker, om Dig. Om Mig. Kramar i massor. Till Dig.

Svar: Jag vet ju det, därför är jag också arg på mig själv.. Ähh.... börjar ju snart böla med.. vilken hemsk dag!
kimmisteel.blogg.se

2013-08-24 @ 22:24:48
URL: http://bygdsiljumsmaria.blogg.se
Postat av: Maria

Var inte Arg på dig själv. Se det som att du LÄR dig AV dig själv, OM dig själv. I morgon är en Ny dag, där vi återigen får helt nya chanser att fylla dagen med värda grejer. Nu sover vi. Nassi Nassi

2013-08-24 @ 22:42:49
URL: http://bygdsiljumsmaria.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: