Feberbot, snart bogsering!

Det är så förbannat typiskt att det ska vara så svårt att hålla sig frisk just nu.. jisses vad less jag blir! Jag skulle ju vara feberfri idag så jag kunde träna, men NÄDÅ! J*vla feberstövvel!!! Din parkeringstid gick ut inatt.. Imorgon så ska den bogseras bort..hur man nu bär sig åt för att lyckas med det?
Jag har slått mitt normalsjuka feberrekord nu, i antal feberdagar i sträck.. Jag är inne på min 4:e dag..ska jag skratta eller gråta?, skratta!

Just nu så hade det varit uppskattat med hemtjänst, eller iaf diskhjälp! 

Träna + Feber.. det vet jag att man inte bör göra.. men det är något jag aldrig vetat orsaken till varför. Så nu när jag sitter här och hostar, fryser och svettar så hitta "min" fråga på idrottsdoktorn 

Fråga

Hejsan!
Jag undrar varför det är så farligt att träna med feber i kroppen?
Hälsningar från
Tomas

Svar

Hej!
Feber är ett tecken på att kroppens försvar är aktiverat, dvs att främmande mikroorganismer cirkulerar i blodet. Kroppen svarar med att höja kroppstemperaturen och genom att börja producera antikroppar mot det som är främmande. Dessa mekanismer är energikrävande och samtidig träning konkurrerar därför med denna. Träning och feber leder till att kroppen bryter ner muskelprotein för att tillfredsställa energibehovet.

En fruktad komplikation till bl a banala halsinfektioner är hjärtmuskelinflammation. DÖDSFALL är inte ovanliga med denna åkomma och läkningstiden är mycket lång för den som drabbas, över 6 månader.


Ja, nog för att jag gillar att leva lite farligt... men jag har ju planer för en tid framöver, så inom de närmsta åren så ska jag inte utmana mig så mycket i alla fall

.. ;)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: